Over dampen

De historie


Elektrisch roken zoals wij dat kennen, door middel van een verdamper die vloeistof opwarmt totdat deze verdampt dateert al uit 1963, toen het eerste patent werd aangevraagd voor een apparaat dat een nicotine vloeistof in 'stoom' (damp) omzette. Sinds die tijd is er uiteraard veel veranderd en begin 2005 werd het begin van de huidige markt ingeleid. Vanaf daar zijn we ver gekomen en zijn er honderden kleine en grote bedrijven wereldwijd bezig met het produceren en distribuëren van dampapparatuur en benodigdheden. De markt ontwikkelt zich ontzettend snel en bijna dagelijks komen er nieuwe en vernuftige producten uit. Wij van doen ons uiterste best om u op de hoogte te houden van nieuwe producten en ontwikkelingen.


De voordelen

Er zijn meerdere voordelen op te noemen aan dampen. Uiteraard is het grootste voordeel dat het u kan helpen met het stoppen met roken, daarnaast is er omtrent dampen een levendige community ontstaan en komen overal in het land dampcafés op. Als u overstapt van het roken van sigaretten (of shag) naar dampen kan dit hetzelfde effect hebben op uw gezondheid als stoppen. Dit maakt het een aantrekkelijke manier om te stoppen met roken aangezien zowel de handeling als het 'momentje nemen' onaangetast blijven maar u aanzienlijk minder schadelijke stoffen binnenkrijgt. Dampen binnenshuis geeft ook geen verbrandde tabakslucht af en ook als u dampt in uw auto zult u deze nog kunnen adverteren als 'rookvrij'. Al met al wordt dampen op veel plekken over de wereld gezien als het gezondere alternatief voor roken.


Dampen

Elektrisch roken is eigenlijk niet de correcte verwoording. Roken impliceert namelijk dat er verbranding plaatsvindt, iets wat in een elektrische sigaret niet gebeurd. Daarom zullen wij in deze uitleg verder refereren naar elektrisch roken als "dampen". Dit komt meer in de buurt met wat er daadwerkelijk gebeurt.
De werking

Uitleg met een afbeelding
Laten we bij het begin beginnen. Dit is logischerwijs de batterij. De batterij geeft de stroom af die de E-sigaret laat werken. Tevens zit in de meeste gevallen het knopje waarmee u een trekje kan nemen op de batterij.
Het idee is eigenlijk vrij simpel. De batterij stuurt stroom door een gloeispiraal (deze bevindt zich in de coil (het verdampertje)). Deze gloeispiraal warmt op en is doorgaans gezien omringd door katoen, op het katoen komen we later nog terug. Door deze opwarming verdampt de vloeistof die het katoen in zich heeft gezogen en kunt u deze veilig inhaleren. Een mooi voorbeeld is de damp die van een vers gezet kopje thee afkomt. Dit is ook vloeistof die door hitte omgezet wordt in damp.
Het katoen: dit bevindt zich ook in de coil (het verdampertje) en is een belangrijk onderdeel. Dit katoen staat meestal in verbinding met de vloeistof die zich in het tankje (de clearomizer) bevindt. Hier door blijft het katoen goed volgezogen met vloeistof (E-liquid) en blijven de trekjes smaken naar de gekozen E-liquid.


  • Het mondstuk, dit is het onderdeel waar u een trekje van neemt. Deze is meestal in allerlei verschillende groottes en materialen te verkrijgen en dus vervangbaar. Dit is een universele aansluiting onder bijna alle fabrikanten
  • Het tankje/de clearomizer. Hierin bevindt de vloeistof zich. Ook vult u hier de vloeistof bij en door het glas kunt u meestal zien hoeveel vloeistof u nog overheeft
  • In de clearomizer bevindt zich de coil (het verdampertje). Dit is waar de vloeistof omgezet wordt in damp en daarmee ook het enige onderdeel van de E-sigaret wat in de loop van de tijd vervangen dient te worden. Deze kunt u meestal in doosjes van 5 stuks apart bestellen.
  • De vuurknop, dit is de knop die u indrukt als u een trekje wil nemen. Simpelgezegd laat deze knop de stroom uit te batterij door de gloeidraad in de coil lopen.
  • De batterij, dit is het onderdeel van de E-sigaret wat ervoor zorgt dat er elektriciteit beschikbaar is voor de verdamping. Deze is in allerlei verschillende groottes en kleuren beschikbaar. Belangrijk is het voltage en de milliampère-uur (mAh), hoe hoger deze is, des te langer gaat de batterij mee voordat deze opgeladen moet worden.

Reacties